Scen

Både säkerhetsmässiga och konstnärliga tekniska krav, samsas under samma tak

Vi planerar och producerar för både maximal säkerhet och bästa visuella upplevelse, när vi arbetar med att levandegöra din vision. Detta oavsett om det vi producerar ska användas i en cirkusmanege eller på en teaterscen.

Loreens framträdande på Eurovision song contest 2024

Cirkus Cirkör och Tobias Rylander stod för scenkoncept och den kreativa regin och Independent Dekor tillverkade hållaren till stolen som Loreen sitter i.

“Att designa och bygga grunden och övergången till kevlarstolen, tolka konceptdesignerns visioner och sedan forma delarna till en färdig installation för Loreen var otroligt roligt och utmanande!”

“Med så tydliga mål och en fokuserad konceptdesigner som Tobias Rylander, blev arbetet både effektivt och inspirerande. Det är bevis på att med rätt team och inställning kan man åstadkomma storslagna scenlösningar,”
-Joel Jedström, dekorsnickare, konstruktör och smed.

Säkerheten var av högsta prioritet under Eurovisions finalen, vilket ställde krav på snabb och effektiv arbetsinsats från teamet före, under och efter uppträdet.

“Denna gång var det inte läge att tveka med tanke på tidstrycket till följd av säkerhetspådraget vilket gjorde att jag fick användning för sin erfarenhet av både scenarbetare och konstruktion/attributmakeri”
förklarar Joel.

“Och med så tydliga mål och en fokuserad konceptdesigner som Tobias Rylander, blev arbetet både effektivt och inspirerande. Det är bevis på att med rätt team och inställning kan man åstadkomma storslagna scenlösningar” tillägger Joel.

Tillsammans med Jesper Nikolajeff, koreograf från Cirkus Cirkör, ansvarade Joel dessutom för installation och demontering av Loreens “stol” under finalen.

Kund: Cirkus Cirkör

Koncept design: Tobias Rylander

Koreograf: Jesper Nikolajeff

Pippi på cirkus

Familjeföreställningen ”Pippi på Cirkus” utspelar sig på och utanför Cirkus på Djurgården i Stockholm. Vi tillverkade ”High Wire riggen” som är placerad ovanför manegen, den stora kanonen som skjuter ut cirkusdirektören, lyftredskapet som Pippi använder då hon jonglerar med Starke Adolf och cirkusvagnarna ( som både är en del av Cirkus Cirkörs show utanför arenan, inför Pippi på Cirkus), som krävde förutsättningar för att både kunna baka bullar i, och göra akrobatiska konster uppe på.

Kund: Cirkus Cirkör och Pop House Creative Productions

Scenograf: Magdalena Åberg

Producent: Björn Ulveus

Linnea Henriksson Den romantiska turnén

Linnea Henriksson ville på sin scen framföra känslan man får när man ser en vacker plats och bara vill slänga sig ner. Linnea: “det starka infallet, när man ser en så vacker plats att man bara vill dra med sig bandet och börja spela där och då. På den bortglömda ängen på baksidan av huset till exempel”.
Stora blominstalationer varvades med fiffiga lösningar för turnélivet. 
Den romantiska turnén sommaren 2024

Kund: Linnea Henriksson, United stage

Scenograf: Malou Broström

Vi är luftens drottning

”Med specialkomponerad musik och hisnande vacker scenografi skapar Stockholmsbaserade Kompani Giraff en magisk och fängslande nycirkusföreställning i helaftonsformat. Kompani Giraff har lång erfarenhet av att producera visuella och egenartade cirkusföreställningar med en passion för vardagens magi. Viktoria Dalborg regisserar ”Vi är Luftens Drottning” som samproduceras med Helsingborgs stadsteater och får urpremiär i Helsingborg.”
citerat från Helsingborgs stadsteaters hemsida

Foton: Amanda Clausson och Sören Vilks

Kund: Kompani Giraff

Cabaret

Med utgångspunkt från en förfallen teater i Detroit har Lars Östberg skapat sin scenografi till föreställningen Cabaret på Stockholms Stadsteater. Tillverkningen av dekoren blev ett samarbete mellan Stockholm Stadsteaters egna verkstäder och Independent Dekor.

I vår verkstad, med en takhöjd på 8 meter, tillverkade vi väggar på 7,5 meters höjd. Dessa skulle täcka Stora Scens båda sidor och skapa en inramning av scenen. Arbetet med att skapa atmosfären av en sliten gammal teater krävde avancerat dekormåleri. Viktigt i detta projekt blev också att väggarnas patina skulle samspela med de delar av scendekoren som tillverkades av Stockholms Stadsteater.

Kund: Kulturhuset Stockholms Stadsteater

Scenograf: Lars Östberg

Plats: Stora scen, Stockholms stadsteater

Mamma mia! The party

Det här visade sig bli en helkväll för alla sinnen!
För Mamma Mia! The Party på Djurgården i Stockholm omvandlade vi Restaurang Tyrol på Gröna Lund från tysk ölhall, till grekisk taverna. Det var en produktion med mycket höga ambitioner för utseende och känsla. Besökarna skulle under en kväll förflyttas från Stockholm, till den Grekiska ön Skopolos och Nikos taverna.

 

Bygget innefattade allt från vackra putsade husfasader, balkonger med smidda räcken och olivträd, till skyltfönster och souvenirbutiker. Allting utfört med klassiska dekormetoder för teater och film, med tilläget att dekoren skulle tåla slitaget från flera tusen besökare under en spelperiod på flera års tid.

 

För Independent Dekor innebar arbetet stora ombyggnader av Tyrols interiör. Total tematisering av lokalen, från stora matsalen, in i minsta skrymsle. Samt tekniska installationer, som den centralt i miljön placerade, fullt fungerande fontänen.

Kund: Produktionsbolag Mamma Mia the Party

Scenograf: Bengt Fröderberg

Plats: Tyrol, Gröna Lund, Stockholm